sobota 8. prosince 2012

Náhled do kouzelného sešitku receptů vol. 2 - Cheesecake

V září jsem v jednom receptovém článku zmiňovala svůj receptový sešit. Tak tohle je prosimvás on:


Ok, uznávám, ta barevná kombinace vyloženě podporuje chuť k jídlu, ale mně se prostě líbil. Ať žije Kik. :)) Pořizovala jsem ho s odhodláním ho proměnit v naši rodinnou kouzelnou knížku receptů. To znamená, že do něj nepíšu bezhlavě každou babicovinu, kterou zaslechnu, ale snažím se zapisovat jenom ozkoušené recepty, které za něco stály a mám je poupravené podle potřeby a zkušeností. Logicky jde potom to psaní dost pomalu. V současnosti jich je třináct, na desky si píšu "obsah". Ten ze září ještě pořád nemám zapsaný - LEMRA! Ukažme si na ni! 


Dnes vám chci představit favorita č. 9 - Cheesecake. Na tvarohové věci jsem ujetá (bílkoviny! :D), a k "čizkejku" mi před asi dvěma lety dala čuchnout kamarádka, která ho zkoušela, a pak donesla Kubovi ochutnávku. Zvolila nějaký strašně složitý postup, popis těch procedur mě dost odradil. K upečení této dobrůtky jsem se proto odhodlala až letos a vydala jsem se poněkud lehčí cestou. Recept jsem splašila užnevímkde. 


Pro ty, co neumí luštit prasopis, přikládám ještě přepsanou verzi:


Korpus: 
125 g máslových sušenek (BeBe, ...)
55 g drcených/mletých mandlí
45 g másla (rozpuštěné)
- podrtit sušenky > smíchat s mandlemi > přidat máslo > vytlačit směs na spodek dortové formy

Náplň:
2 vaničky nízkotučného tvarohu (na vyšší náplň klidně 4 bez změny ostatních surovin)
375 g (3 vaničky) smetanového sýra (Lučina, ...)
200 g cukru ( = 5 miniodměrek stévie)
3 vejce
1 lžíce citronové kůry (normálně nastrouhaná z citrónu, ne ten sušenej vtip)
1 vanilkový cukr (nebo klidně jen čerstvá vanilka/vanilkové aroma)

- do náplně lze přidat ovoce, kokos, ...
- na povrch náplně lze udělat ovocný "dip" - ovoce uvařit ve troše vody/šťávy a přidá se želé > naliju na dort až PO upečení
- na spodek formy dám papír na pečení > vymačkám a "udusám" korpus > přidám náplň
- peču ze všech stran na 140 °C, cca 1 h  15 min > tvaroh je nažloutlý až nahnědlý/nazlátlý
- NECHÁM VYCHLADNOUT, teprve pak sundávám plechový okraj formy
- na čisté řezy použiju nůž omytý teplou vodou, který omývám po každém řezu

První verzi jsem zkoušela s borůvkami, ty jsem dala přímo do náplně i jako ozdobu nahoru. V náplni byl také čerstvý strouhaný kokos:


Druhý pokus byl s želatinovou "polevou" z čerstvých malin, tentokrát bez kokosu:



A teď něco málo komentářů:

  • Určitě jste si všimli, že nedělám takový ten boční okraj. To je schválně. Nejdůležitější je pro mě tvarohový prostředek, spodní korpus je jen taková nutnost pro soudržnost celku. 
  • Když děláte korpus, může se vám zdát, že je strašně sypký. Struktura by měla být taková, že z toho nebude břečka, naopak. Když hmotu zmáčknete, chvilinku vydrží spojená, ale pak se rozpadne. Nemusíte z toho mít strach, pokud dodržíte výše psané množství všech surovin, je to opravdu tak akorát, tuk navíc by byl zbytečný. :) Spodní vrstva se při pečení spojí díky tvarohu, trochu se speče od formy, a na talíři pak drží.
  • Imho je lepší to péct na papíru než s vymazanou formou (méně tuku, více bezstarostného požitku). Normálně vložte papír na spodek dortové formy, pak tam namáčkněte okraj formy, aby byl papír uvězněný. A zvesela můžete namačkat korpus.
  • Doba pečení se může lišit podle výšky náplně a druhu trouby. Cca po hodině prostě choďte troubu kontrolovat a řiďte se podle barvy povrchu. Zlatavá barva je ok. Lehce místy nahnědlá je ok. Víc už ne, jinak budete mít připečený korpus, a pak to není ono.
  • Je zbytečné používat větší množství cukru. Já používám stévii, a jediný cukr, který tam přijde, je ten vanilkový - kvůli vůni. Možná i těch doporučených 200 g je moc, ale to záleží na vás, co si chcete dopřát a co vám chutná.
  • Formu samozřejmě používejte tu vyšší dortovou s odklápěcím okrajem. Já pekla ve formě střední velikosti (ta, co maj běžný lidi obvykle doma :D).
  • Mandle nemusíte strouhat nebo si zbytečně přidělávat práci, stačí je podrtit hřbetem paličky na maso, stejně tak s ní můžete podrtit i ty sušenky. 
  • Kreativitě se meze nekladou, ovoce tam můžete narvat vlastně jakékoliv. Ať už do náplně, nebo formou toho dipu. Říká se tomu tak vůbec? No to je fuk, všichni víme, o čem mluvím.
To by bylo asi vše. Není to tradiční recept na cheesecake, ale who cares. Mně to takhle chutná, a díkybohu nejsem jediná. :)) Pokud trpíte pocitem zmatenosti, klidně se ptejte. Další recept vyberu třeba zas někdy příště. Nebo si klidně napište, co z toho pidiseznamu receptů by vás zajímalo. 


Požitkům zdar!

M.

6 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. Ještě by se mohl psát sám, pak by to byl už opravdu zázrak. :))

      Vymazat
  2. Dneska celej den čumim na blogy s jídlem a sežrala bych teď snad i všechno najednou .. Ale ten cheesecake vypadá moc dobře:)

    OdpovědětVymazat
  3. Taky si píšu recepty, ale jelikož píšu jak dobytek, tak je každý jiným písmem a hrozně mě to štve... Cheesecake miluju :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Poslední dobou se mi v tom sešitku hromadí spíš jen papíry s narychlo naškrábanými ingrediencemi, lenost je strašná věc.

      Vymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.