úterý 29. ledna 2013

Vypočítavost e-shopů a jejich (ne)vracení peněz za poštovné

Tento článek byl sepsán v rychlosti a pobouření, ale snad vám bude dávat smysl, a třeba vám i trochu pomůže...

Nedávno jsem si kdesi (ale ne, řeknu to na plnou hubu :))) konkrétně tady http://www.velikostixxl.cz/) objednávala oblečení s tím, že měli akci bez poštovného. Logicky jsem si tedy vzala víc kousků na vyzkoušení s tím, že co nesedne, to prostě vrátím. Bohužel jsem nakonec musela vrátit vše až na jednu halenku. Mrzelo mě to, protože barevně i střihově to byly fajn věci, ale materiál stál leda tak za starou belu, rozhodně ne za ty prachy. Ale o tom to není. Po vyřízení odstoupení od smlouvy mě to už nemrzelo, ale byla jsem poměrně dost naštvaná. Proč? No protože peníze se mi sice vrátily, ale bez částky poštovného, které jsem ale ani neplatila. Z čehož mi teda sice poklesla čelist až do sklepa, ale neprotestovala jsem. Částka to nebyla nijak závratná, takže šlo vlastně o prd... Ale když už nejde o prachy, tak jde sakra aspoň o princip. Samozřejmě jsem v té době ještě nevěděla, jak se věci mají a nemají, protože buďme k sobě upřímní - komu z vás se někdy stalo, že by vám někdo při odstoupení od smlouvy vrátil zpět celou částku i s poštovným? Mně teda nikdy. Takže jsem předpokládala, že je to asi nějak ošetřeno v zákoníku, že se návratnost na nějaké akce nevztahuje nebo něco blabla. NE. Předpokládala jsem špatně. A teď mě ku*va s*rou VŠECHNY ty "promrhané" stovky (v tom lepším případě) za poštovné, které mi nikdy žádný eshop nevrátil. A že jich bylo požehnaně. Je to samozřejmě moje blbost, neznalost neomlouvá. Ale zanadávat si můžu.

Jako vsuvku tedy musím pochválit eshop kasa.cz, který Kubovi vrátil nejen částku za zboží, ale i poštovné, a tím mě vlastně přivedl k tomu, že jsem se nechala "osvítit" a zjistila, jak s námi obchodníci vym*dávají.

Na co tedy máte právo, když chcete do 14 dnů odstoupit od smlouvy? Podle Směrnice 97/7/ES o ochraně spotřebitele máte právo bez udání důvodu zboží do 14 dnů vrátit. Obchodník je povinen vám uhradit částku za zakoupené zboží (pokud nepodléhá výjimkám) a UHRAZENÉ POŠTOVNÉ. Logicky jen to, které platíte při nákupu, ne to, které zaplatíte, když posíláte zboží zpět. Problémem ale zůstává to, že o nároku na uhrazení poštovného málokdo ví, a obchody tak vlastně zneužívají nevědomosti lidí. A rejžujou. Beze strachu, že je někdo napráská České obchodní inspekci nebo rovnou podá k soudu (ale zase kdo by to kvůli 150 korunám dělal...). Někteří to dokonce zkouší i přes obchodní podmínky, ale položky typu "poštovné se nevrací" jsou prostě neplatné.

Určitě ale nepočítejte s tím, že vám někdo bude vracet poštovné automaticky (evidentně...). Takových případů je jen velmi málo. Raději nic neriskujte, a o vrácení platby v plné výši (tzn. včetně poštovného) zažádejte průvodním dopisem, ve kterém se odvolejte na onu kouzelnou směrnici. 

Zpětně jsem si ještě pročetla obchodní podmínky zmiňovaného eshopu z první věty, ve kterých tedy uvádějí, že "v případě, že zákazník vrací ve 14-ti denní lhůtě zboží, které mu bylo zasláno ZDARMA (zákazníkovi nebyla účtována částka za dopravu), bude zákazníkovi cena za dopravu účtována zpětně (od částky za zboží odečteme cenu za dopravu)." Nejsem si úplně jistá, jestli je to košér. Stejně tak si nejsem jistá, jak je ošetřeno ono údajné právo prodejce na úhradu vynaložených nákladů spojených s vrácením zboží. Těžko si představit, kolik asi může stát znovupřeměření tuniky a vyhledání fotografie v archivu... Ale to už je fuk.

Takže si všechno shrneme a přihodíme nějaké info k dobru (nyní budu ocitovat závěr článku Jiřího Macicha):

* Od kupní smlouvy můžete odstoupit do 14 kalendářních dnů.
* Lhůta 14 dnů začíná běžet následující den po převzetí zboží.
* Končí-li lhůta o víkendu nebo ve svátek, jako poslední její den je brán nejbližší následující pracovní den.
* Oznámení o odstoupení od kupní smlouvy musí obchodníkovi doputovat nejpozději v poslední den lhůty. Nestačí jej v tento den odeslat. Zboží však může být po dohodě vráceno i později.
* Rozbalením ani použitím zboží nezaniká právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu a vrácení peněz. Výjimku představují např. audio a video nosiče.
* Zboží nemusíte vracet v originálním obalu, ovšem obchodník pak může chtít uhradit náklady na nové zabalení zboží.
* Je možné vrátit zboží i opotřebené, ovšem obchodník opět může chtít uhradit náklady na uvedení zboží do původního stavu. Tyto náklady mohou teoreticky dosáhnout i plné ceny zboží.
* Své peníze musíte obdržet zpět do třiceti kalendářních dnů od odstoupení od smlouvy.
* Na žádný paušální storno poplatek nemá obchodník nárok. Nic takového platit nemusíte.
* Po vrácení zboží je nutné vrátit i například nákupem získané slevové kupóny či body do věrnostního programu. To není nezákonná sankce.
* Za sankci lze však považovat odmítnutí pozdějších slev či penalizaci v rámci věrnostního programu právě kvůli vrácení zboží resp. odstoupení od smlouvy. (Citováno z článku http://www.klapo-ostrava.cz/cs/znate-sve-prava-vite-kdy-a-jak-vratit-zbozi-zakoupene-v-e-shopu.html)

A v neposlední řadě

* Máte nárok na uhrazení částky zakoupeného zboží + ceny poštovného, které jste zaplatili dodavateli za dodání zboží, nikoliv však za jeho vrácení.



Pro více informačního čtiva se mrkněte např. na tyto stránky: 



Odteď už žádné zisky na poštovném, zlatíčka. :)


M.


6 komentářů:

  1. Zajímavý článek. Já nakupuji v e-shopech poměrně často a tak jsem si už vytvořil svůj stabilní okruh oblíbených e-shopů, u kterých vím, že je pro ně zákazník tím nejdůležitějším článkem. U e-shopů, u kterých jsem se popálil už samozřejmě nenakupuji. Když navštívím nějaký nový e-shop, první co udělám, si velmi pozorně přečtu obchodní podmínky, a když se mi zamlouvají, tak si u nich zkusím objednat nějaký jejich produkt za malou sumu. Když vše proběhne standardně tak jak má, tak to mají u mě vyhrané a jsem jejich stálým zákazníkem:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jasně, když nemám dobrou zkušenost, už se na 90 % nevrátím. Ale u některého druhu zboží je to bohužel problematické, třeba zrovna u toho oblečení, o to markantnější to je v mé velikosti, kdy není zas až tak moc na výběr. A člověk ty praktiky nezjistí, dokud mu nějaký střih nesedne špatně atd. Já u toho inkriminovaného obchodu už předtím nakupovala, a byla jsem spokojená (nečekaně, když mi vše sedělo). A vím, že u nich stejně ještě nakoupím, jen si dám prostě mnohem větší pozor na to, abych se nesekla s výběrem velikosti nebo střihu. :) Ale je to i o informovanosti lidí. Ta úprava vyhlášky proběhla někdy před 2 roky, a já o tom neviděla jedinou reportáž ve zprávách. Ale hlavně, že vím, že při teplotě pod nulou zamrzá voda. :))

      Vymazat
  2. Míšo, chápu sice tvé rozhořčení, ale zkus se na to podívat i z té druhé strany.
    Obchodníkovi to poštovné NIKDO zadarmo nedá a lidi co si naobjednávají dvě p***e věcí aby si je jenom zkusili a pak vrátili je fakt zlo. Brácha měl docela prosperující eshop s oblečením, ale položilo ho to že si lidi začali objednávat věci, doma si je zkusili a většinu vrátili. Jenomže obchodník to zboží MUSÍ za něco koupit, ty peníze mu v tom visí a k čemu je mu pak plný pokoj vrácených bund ve velikosti XS každá za bratru 3-4000? Musíš to brat i takhle. Vrácené zboží navíc jako rozbalené (a mnohdy i nošené) nemůže nijak odepsat a není moc velká pravděpodobnost že by si to shodou náhod někdo taky objednal aby to mohl prodat někomu jinému. Ono fakt nejde o přeměření tuniky ani fotku z archivu, ale o to že vrácené zboží je prakticky znovu neprodejné.

    Standa - PCE
    www.stanislavkolarik.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jako samozřejmě, když mi někdo nevrátí 37 korun za jednu věc, nevadí mi to, protože těch stejných 37 korun utratím i já, když ji chci poslat zpátky. Jde tu o stejný risk na obou stranách, pokud si objednám 15 kusů zboží a 14 jich vrátím, měla bych platit stejné poštovné jako prodejce. Jenže obvykle si prodejce řekne o poštovné vyšší, nevidím tedy důvod, proč ho nevracet aspoň částečně. Mimochodem - někdy se zákazníkovi ani nevyplatí těch víc kusů vracet, protože by ho pošta vyšla stejně draho, jako hodnota vráceného zboží. A že Tvého bráchu položilo vracení zboží ve velikosti XS? Kde je podnikatelská předvídavost? Proč toho kupoval tolik v té nejmenší velikosti najednou, když se mu to vracelo? Nejdřív snad objednám nejžádanější velikosti, a teprve pak případně přidám ty okrajové podle zisku. Kor když se jedná o takhle drahé zboží. A pokud je zboží nošené, a je to vidět, zase - má nárok na strhnutí nějaké částky z té vracené hodnoty. Já chápu, že tohle je prostě věc, která by se mohla řešit X hodin, ale je to risk pro obě strany. Nicméně za normálních a slušných podmínek se z toho dá místo pekla udělat přijatelná situace. Např. tím částečným vracením pošty podle počtu vráceného zboží a podobně. Jako nezlob se na mě, ale mít politiku poštovného nastavenou tak, že si objednáš triko za 150,-, poštovné stojí 175,-, nesedne ti a musíš ho vrátit, zaplatíš 37,- za poštu zpět, a nedostaneš zpátky ani polovinu z těch 175,-... To mě prostě sere. :) (A tohle je mimochodem příklad, na který jsem včera narazila, a přesně proto jsem si u toho obchodníka nic neobjednala, takže ztratil i tu 50% šanci, že by si něco vydělal. Že tu šanci měl díky poštovnému mnohem vyšší ignoruj, nejsem dobrá v matematice).

      Vymazat
  3. Tak kdyby si měl někdo z dnešních eshopů (krom kasa.cz, mall.cz, alza a podobně) držet sklad, tak ani nemusí začínat.
    Ono to v 97% funguje tak, že ty si objednáš zboží, eshop ho za své koupí od svého dodavatele něco si narazí a pošle ho tobě. Ty si ho vyzkoušíš, nepadne ti a vrátíš ho. Ale ten prodejce už ho většinou vrátit nemůže protože věšina eshopů z hadrama nakupuje v zahraničí a třeba pošta zpátky do Ameriky stojí pár stovek. No a když se mu 2x vrátí bunda za 3700, tak je hned sedm táců v mínusu. No během roku se mu takhle vrátilo zboží za 35000. A jaká je pravděpodobnost že si někdo do měsíce koupí stejný kus oblečení a ještě ve stejné barvě a velikosti? Hodně malá.
    O tomhle mluvím. Když to vrátíš alze nebo mallu, tak ty to nepoloží, ale běžného provozovatele lehko.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale s tímhle rizikem bohužel do toho podnikání ten člověk jde. A když mu to nevychází, nejspíš je v jeho plánování nějaký nedostatek. Imho je prostě lepší se k zákazníkovi chovat tak, aby se příště vrátil spíš ke mně, než aby si našel raději někoho jiného, kdo mu ty férové podmínky nabídne. Hlavně když se bavíme o eshopech s oblečením, kde je konkurence poměrně dost veliká. A i rozbalené zboží se dá prodat. Můžeš ho znovu zabalit, což ti mohou pokrýt ty "stržené náklady" z vrácené částky, nebo ho prodat s trochu sníženou cenou jako outlet, nebo podobně. A když mě sere, že mi lidi vracej zboží a prodělávám, tak co? Tak prostě tu konkrétní obchodní činnost nedělám, pokud se s těmi problémy nedokážu poprat. A tímhle Tvého bráchu neodsuzuju, je fajn, že chtěl vlastní živnost a mrzí mě, že to nejde hladce a bez problémů. Nicméně v životě a i v podnikání se prostě ty problémy vyskytují. A buď je zvládneš, nebo ne.

      Vymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.